Blog honetan haurren aisialdia eta hezkuntza tratatzen dira.
Aisialdiari dagokionez haurrek denbora librean burutzen dituzten ekintzek zer duten hezigarritzat,...
Hezkuntzari dagokionez
Paulo Freirek hezkuntzari buruz duen iritzia eta Alexander Neill-ek sortutako "Summerhill" eskola sakontzen dira

2010-11-11

GKA haurtzaroan eta aisialdiko industria

Gizarte eta Kultur animazioa, merkatu hedapenaren agerraldiaz desbordatuta ikusi da. Aisialdiko industria deritzaien beste haurren aisialdiko ekintza batzuk dira.
Aisialdiko industria, aisialdiaren eta gizarte kontsumoaren erlaziotik sortzen da. Aisialdiko hainbat ekintzetan ikusten dira irabazia sortzen duten objektuak (negozio bat azken finean), telebista, zinema eta espektakuluak, turismoa, jostailuen industria,... aisialdiko produktu bezala bihurtu dira.
Haurren GKAko markua aisialdiko kontsumizmoaren aurka dago. GKAk defendatzen dituen aisialdiko baloreak aztertuta, bidezkoa da aisialdiko kontsumismoak ez duela zentzurik pentsatzea. Aisialdiko kontsumoak homogenizazioa eta pertsonen alienazioa bultzatzen du. GKAk defendatzen dituen askatasun, autonomia, eta garapen pertsonal baloreen aurka doa.
Haurtzaroko Gizarte eta Kultur Animazioak ezin du eta ez du aisialdiko industriaren indarra alboratu behar. Errealitatetik aldentzen egongo litzateke: denbora librea kontsumoko denbora bezala ere existitzen da.
Aisialdiko industriaren ekintzen bolumenak eskaera gehiagorantz doala baieztatzen du. Haur animazioak, aisialdiko hezkuntza ekintza bezala, bere tokia du haurren denbora librean, baina izan dezaketena baino askoz ere txikiagoa da.
Aisialdiko industriak ez dira beti hezkuntzakoak izaten. Aisialdiko industrikoak produktu baten kontsumoari ematen diote garrantzia, irabaziak ateratzeari. Baina honek ez du esan nahi ez dituenik haurrak hezten. Aisialdiko industrian gehienbat erakunde komertzial pribatuak aritzen dira, GKAn gehienetan entitate boluntario eta elkarte publikoak izaten direlarik.
Gero eta gehiago dira etxean geratzen diren bideojokora jokatzen, interneten nabegatzen etab. Edo bestela, talde txikietan batzen dira honetarako, sedentarismoa, desmotibazioa, eta kanporantzko blokeo sortuz eta beraien mobilitatea, sormena, gizarte trebetasuna eta beste ekintza batzuenganako interesa galduz.
Haurren jolasaldiak etorkizuneko garapenean influentzia izaten du, bideojokoarekin, internetekin,... asko ibiltzen direnak, kalean ibiltzen direnak baino itxiagoak eta bakartiagoak izaten dira.
Egin diren ikerketa batzuen arabera, eskolaz kanpoko gehiegizko ekintzek eta bideojokoen gehiegizko erabilpenak haurrentzat hezigarrienetakoa den ekintza mehatxatzen du: berezko jolasa, haurrek honen bidez beraien irudimena eta sormena sortzen dutelarik.
Honen arrazoietako bat, bizi garen gizarte presatia eta dugun agenda gainkargatua da, bai guraso eta bai haurrena, gurasoek eta seme-alabek ekintzak burutzeko dituzten denbora murriztu egin da. Gurasoek oso denbora gutxi dute beraien seme-alabentzat, hau haurrak eskolatik etxera bakarrik joaten eta gutxi gora behera “bizitza aurkitu behar” duten punturarte heldu da.

Haurtzaroko GKAko errekurtso eta ekintzak

Gizarte eta Kultur Animazioa gero eta elementu gehiago ezartzen joan da haurren aisialdiko hezkuntzarako. Gero eta enpresa iniziatiba gehiago daude haurren aisialdirako hezkuntza ekintzak eskaintzen dituztenak.
Gizarte transformazioak eta azken urteetan experimentatutako estruktura familiarrak, aisialdiko hezkuntzak betebeharrak aintzat hartzea eragin du, lehenago familiak eskaintzen zituenak.
Haurtzaroko GKAren hainbat ekintzak eta errekurtsok, haurrei eskainitako hezkuntza ez-formalekoekin egiten dute bat: eskolaz kanpoko ekintzak, ezaugarri kulturaleko ekintza eta errekurtsoak,...
Hona hemen haurtzaroko GKAn tradizio handia duten eta adierazgarriak diren errekurtso eta ekintzak:
·Aisialdiko hezkuntzan egonkorrak diren ekintza eta errekurtsoak:
Hemen instituzioak, mugimenduak, eta elkarteak sartzen dira, aisialdiko hezkuntza dutenak helburu bezala. Helburua haurrek formakuntza integrala lortzea da aisialdian eta eskaintzen dituzten ekintza anitzak etekinik irabazteko asmo gabe. Genelarean beraien hezkuntza proposamenaren karakteristikak:
- Haurrengandik irtetzen den hezkuntza
- Jolasen eta eguneroko bizitzaren hezkuntza balorearen enfasia
- Taldeko bizitzaren fenomenoa, parte-hartze eta inplikazio pertsonala
- Hezitzaileen presentzia eta interbentzioa

Aipatutako elkarte edo instituzioez gain, ludotekak ere aipatu beharrekoak dira, urtean zehar hainbat ekintza eskaintzen baitituzte nodu jarraituan. Ludoteken aipamen espezifikoa egin behar da, aisialdiaz jokuari izugarrizko garrantzia ematen diotelako.
Ludotekak haur jokoentzako toki aproposa dira, hezitzaileek jokuan oinarritutako hezkuntza proiektuak erabiltzen dituzte interbentzio metodo bezala. Eskaintzen dituzten ekintzak egunerokoak eta bereziak izan daitezke.
·Oporretako hezkuntza ekintzak:
Talde honetako ekintzak eskolako oporretan burutzen direman izaten dira: koloniak, kanpamentuak,... aisialdiko ekintza famatuenetarikoak zihuraski.
Hauen garapenean zehar, kanpamentuetan, udako kolonietan,... hainbat ekintza burutzen dira: abenturazkoak, tailer ezberdinak,...

Haurrak ez dura mugitu behar ekintza guztietarako, hiriko koloniak eta udako gelak, adibidez, haurra bizi den hirian bertan egoten dira.

·Ingurugiro hezkuntzako ekintzak eta ekipamenduak:
Haurraren eta ingurunearen arteko kontaktu zuzenean nabarmentzen da. Ingurunearentzat mesedegarri diren hainbat hezkuntza ekimen egin ditu posible haurraren eta ingirunearen arteko kontaktua indartuz.helburua haurra ingurunearen alde heztea da.
Ingurune hezkuntzaren ahalbideak eskolakoarenak baino haratago doaz.
Ingurugiro hezkuntzarako Gizarte eta Kultur Animazioan beste interbentzio leku bat aurki dezaketen ekipamendu eta instalazio batzuk:
- Eskola-baserriak: hezkuntza zentruak dira, publiko edo pribatuak. Helburua haurrak baserri inguruarekin eta errekurtso aturalekin kontaktuan jartzea da.
- Izadiko eskolak: helburua ingurune naturalean burutzen diren ekintzen bitartez ingurune konkretu batera hurbilketa posible egitea da.
- Interpretazioa inguruko zentruak: bizitariei ekintza informatiboak eskaintzen dizkiete.
- Hiriko ikasketa zentruak: berehalako ingurunearen ezagutzazko eta ikerketazko ekintzak burutzen dituzte.
- Inguruneko hezkuntzako ibilbideak: helkburua ingurunearen aspektu ezberdinak ezagutzea da.

Gizarte eta Kultur Animazioa haurtzaroan eta aisialdiaren pedagogia

Haurtzaroko GKAk, GKAk defendatzen printzipioak mantentzen ditu gehienetan. Interbentzioko programetan, ekintza eta metodologietan aurkituko ditugu prozesu espezifiko bereizgarriak, zuzendutako taldearen karakteristika eta beharrizanen eta aisialdiko pedagogiarekin duen erlazioaren fruitu.
Aisialdiko pedagogia aisialdirako hezkuntza ekintzez arduratzen da, zuzenki aisialdiaz arduratuta dagoelarik.
Aisialdiaren pedagogia beste hezkuntza ekintza batzuetaz ere arduratzen da, zeintzutan helburua gizakia formatzea den aisialdia modu positiboagoan bizitzeko.
Ludotekek hauren hezkuntza integrala nahi dute aisialdian disfrutatzearen bitartez, baina eskolek ikasleak preparatu behar dituzte aisialdia sormenezkoa eta asegarria izan dadin.
Denbora libreko markuan eta denbora libretik kanpokoan, bietan interbentzioko helburua aisialdirako hezkuntza da. Ondoriozta dezakegu aisialdiko pedagogiaren objektua aisialdiaren bitarteko hezkuntza dela.
Logikoa da haurtzaroko GKA aisialdiko pedagogiaren esparru espezifiko bezala identifikatzea, beste aisialdiko hezkuntza interbentzio batzuekin batera.
Beharrezkoa da haurtzaroko GKAren zentzu jolasgarriari arreta eskaintzea, hau da, jolasarekin duen harreman estu eta zuzenari.
Haurtzaroko aisialdian jolasa ekintza funtsezkoa da eta izan egin behar da, eta beraz, haurtzaroko GKAren ekintzen propioen erdigunea.
Jolasa instrumentu bat izan daiteke haurren aisialdian, baiina batez ere helburu bat da.
Haurtzaroko animazioa ez da baliatzen jokuaz beste helburu instruktibo edo formatibo batzuk lantzeko, garapen pertsonala eta taldekoa posible duen baldintzetan jolastea du lehen helburutzat.